ייפוי כוח נוטריוני

ישנם מקרים מסוימים בהם חתימה על ייפוי כח צריכה להתבצע בנוכחות של נוטריון ובאישור שלו. לדוגמה: במסמכי ייפוי כח כלליים אשר עוסקים בענייני קרקעות ומצריכים רישום בטאבו בלשכת רישום המקרקעין, ודרישה זו מגיעה בשל הערך הכספי הרב הכרוך בעסקאות מהסוג הזה, וכן מסמכי ייפוי כוח כלליים אשר מעניקים למיופה הכוח הרשאה רחבה המאפשרת לו לבצע מגוון רחב של פעולות בשמו של מייפה הכח.

מסמך זה מעניק למיופה הכוח סמכות רבה מאוד מול בנקים, רשויות ממשלתיות שונות ועוד בשמו של מייפה הכח ולכן זהו מסמך אשר יכול להיות חתום רק בפני נוטריון ויתקבל רק עם אישור של נוטריון.

הסכם ייפוי כוח במשרד עורך דין

מהו בכלל ייפוי כוח?

חתימה על ייפוי כוח מאפשרת לאדם מסוים לבצע פעולות שונות בשמו של אדם אחר. ברוב המקרים אין חובה של פניה אל עורך דין על מנת לבצע חתימה על ייפוי כח, אך כאשר ייפוי הכוח מעניק סמכויות רחבות או אפשרות לבצע תהליכים בהם מעורב כסף רב, כמו שפירטנו בפסקה מעלה, נדרש נוטריון שיהיה מעורב בתהליך החתימה.

הנוטריון מחויב על פי החוק לבדוק היטב את ייפוי הכוח ולוודא כי האדם המעניק את ייפוי הכוח לאחר עושה זאת מרצונו החופשי בלבד וללא כל כפיה. החתימה של הנוטריון מסייעת לגופים כמו בנקים, משרדי ממשלה או אפילו בתי המשפט, להתייחס אל מיופה הכוח בדיוק כאל מייפה הכוח ולאפשר לו לבצע בשמו מגוון רחב של פעולות שונות.

  1. ייפוי כוח מיוחד – מדובר בייפוי כוח הניתן לשם פעולה ספציפית בלבד כדוגמת: ביצוע העברת בעלות בעת רכישת רכב, רכישות שונות ועוד.
  2. ייפוי כוח כללי – מאפשר למיופה הכוח לבצע שלל פעולות שונות לרבות הודעות בעבירות פליליות כלשהם

מהו תפקידו של עורך דין המשמש גם בתור נוטריון במסגרת ייפוי כוח?

על פי סעיף 20 לחוק הנוטריונים, על עורך הדין הנוטריון חלה חובה לערוך את ייפוי הכוח או לאמת את החתימות עליו במידה והוא הגיע אליו כבר ערוך ומוכן. הנוטריון חייב להסביר למייפה הכוח את כל המשמעויות של המסמך ולוודא כי הוא מאשר את החתימה עליו לא רק מרצונו החופשי, אלא מתוך הבנה מלאה של ההשלכות והמשמעויות של החתימה, וכי יש לו כשירות מספיקה על מנת לחתום על המסמך הזה .

כמה זה עולה?

כפי שנקבע על ידי משרד המשפטים לשנת 2020, תעריף הנוטריון לשם אימות חתימה של יחיד אשר חותם ראשון הוא 167 ₪, ולכל חותם נוסף 66 ₪. עבור אישור הקובע כי האדם החותם על המסמך הוא אכן בעל הסמכות לחתום עליו הנוטריון יכול לגבות 66 ₪ נוספים, ולכל העתק של אימות חתימה עוד 66 ₪.

סגירת תפריט
דילוג לתוכן